
30 apr Samen vlot, samen sterk
Samen vlot, samen sterk
Mijn collega Bram introduceerde de Schaal van Samenwerking voordat we in groepjes vlotten gingen bouwen. Kenmerken van samenwerking? Van overleven? En van ontlopen? Studenten benoemden de kenmerken. De meningen waren verdeeld over de mate waarin onze groep die kenmerken deelt. Daarna gingen we bouwen en werd de Schaal van Samenwerking tastbaar.
Contextrijk en relevant
Brams inleiding was relevant voor het vervolg van deze opleidingsdag en de context van het bouwen van vlotten. Studenten starten vaak op het niveau van ‘werken naast elkaar’: ieder bouwt aan een eigen touwknoop of houtverbinding. Maar een vlot drijft alleen als het geheel klopt. Al snel groeit het besef: zonder overleg en afstemming blijft het bij losse onderdelen. De vertaling van dit besef naar onze opleiding was top. Dit besef geeft ruimte om te groeien naar hogere niveaus van samenwerking (zoals ‘afstemmen’ en ‘co-creĆ«ren’). Zo leren studenten dat samenwerken meer is dan samen zijn: het is luisteren, aanpassen, en vertrouwen durven geven. De vlottenbouw is meer dan een praktische opdracht; het is een oefening in verbinding.
